vrijdag 24 november 2017

D66 helpt Delftenaren bij beïnvloeden politiek

Open brief aan Delftse wijk- en belangenverenigingen.

"In mijn werk als raadslid kom ik velen van u regelmatig tegen. Vaak rond specifieke onderwerpen als Grondwaterreductie Delft Noord, soms als gast tijdens een gewone ledenvergadering.

Wat mij in mijn contacten opvalt is uw grote inzet voor de eigen woonomgeving en uw enorme kennis van de eigen buurt of wijk. Vaak zie ik ook veel ervaring met de lokale politiek. Maar soms lijkt dat wat minder. Daardoor lukt het niet altijd om tijdig en op de juiste manier uw ideeën over gemeentelijke plannen in te brengen en blijft uw invloed op de politiek beperkt. Dat vind ik jammer. Actieve en deskundige betrokkenheid van bewoners is de basis voor democratie.

De gemeentelijke processen zijn niet eenvoudig. Ook ik heb, toen ik bijna vier jaar geleden raadslid werd, me flink moeten verdiepen in hoe de Raad werkt om mijn eigen rol goed te kunnen oppakken en uitvoeren. Ik heb geleerd dat het allereerst belangrijk is om het raadsinformatiesysteem te volgen. Daarin staat wat wanneer op de politieke agenda komt en waar informatie over die onderwerpen te vinden is. Hiermee kunnen tijdig de eigen positie en doelstellingen worden bepaald, al dan niet samen met bondgenoten.

Dan komt de belangrijkste stap: op het juiste moment met de juiste lobby-aanpak beïnvloeden van de politiek. Waarbij "de politiek" een veelkoppig monster is, afhankelijk van het thema: landelijk, provinciaal èn/of lokaal. Waarbij lokaal nog eens moet worden onderscheiden in: de raadsleden individueel, de fracties, de individuele wethouders met hun ambtenaren, het college van Burgemeester en wethouders als geheel. Plus de gremia waarin raadsleden en bestuurders elkaar politiek tegenkomen: de vier vak-commissies en uiteindelijk de Raad. Allemaal met hun eigen gebruiksaanwijzing. Een doolhof waar de weg vinden niet eenvoudig is. Waardoor kansen op beïnvloeding door u blijven liggen.

Daar gaat D66 wat aan doen!

Allereerst bied ik aan op een passend moment bij u langs te komen om in het kort uit te leggen hoe de (lokale) politiek werkt. Ik denk aan een bestuurs- of ledenvergadering. Dan gaan we met een door u aangedragen casus aan de gang. Samen zetten we een aanpak in de steigers die maximale invloed garandeert. De inhoud van uw doelen bepaalt u natuurlijk helemaal zelf.

Daarna kan spelenderwijs worden ervaren hoe in de lokale politiek afwegingen worden gemaakt. Met behulp van het spel "Gemeenteraadsels" wordt een voorbeeldvraagstuk aangepakt waarbij deelnemers de rol spelen van bewoner, lid actiecomité, raadslid, wethouder of journalist.

Dit aanbod staat voor alle straat-, buurt-, wijk- en belangenorganisaties van Delft. Mocht u als ervaren organisatie weten van groepen Delftenaren die zulke hulp misschien kunnen gebruiken, geef dan alstublieft de link van deze blog aan hen door. Vragen stellen en aanmelden kan via  p.stienstra@d66delft.nl."

bron illustratie eigen foto

Geen opmerkingen:

Een reactie posten